Nieuws vanuit de fractie

Wil je meer weten over ons werk in de raad? Lees hier verder.

  • De jeugdzorg barst uit zijn voegen. P21-Wethouder Jeugd Julie d’Hondt vindt dat er in de analyses te veel gekeken wordt naar de schuldvraag, terwijl we juist iedereen nodig hebben bij het zoeken naar concrete oplossingen. Lees hieronder verder: Eén van de grootste hoofdpijndossiers van zo’n beetje iedere gemeente in Nederland, maar zeker ook in Bunnik, is de jeugdzorg. Vaak gaat het dan over de kosten, die onbeheersbaar zijn geworden. Maar ook over de vele kinderen die in de jeugdzorg terecht zijn gekomen. Als die hulp hielp, was dat nog te billijken geweest, maar uit onderzoek van het Nederlands Jeugd Instituut blijkt dat slechts 1 op de 5 kinderen baat heeft bij de geboden hulp. En hoewel het percentage jongeren in Bunnik dat gebruik maakt van deze voorzieningen ongeveer gelijk blijft (rond de 7%), stijgen de kosten per traject enorm. Dat moet anders. Wie op zoek gaat naar hoe dit stelsel zo heeft kunnen uitgroeien naar een veelkoppig monster, vindt stapels analyses, rapporten en bespiegelingen. Wat er dan ook vaak gebeurt, en daar heb ik mijzelf ook wel op betrapt, is dat we in deze zoektocht graag iets of iemand de schuld willen geven: – het Rijk had deze taak nooit met een vooraf ingeboekte bezuiniging bij de gemeente neer moeten leggen;- de aanbieders van jeugdhulp sturen alleen maar op het draaien van meer omzet en kijken niet naar wat het kind echt nodig heeft;- professionals werken alleen maar volgens protocollen en productcodes;- het onderwijs kan lastige kinderen niet goed aan en verwijst te snel door;- gemeenten zijn te klein en onprofessioneel om deze complexe taak aan te kunnen;- ouders rennen te snel naar een professional in plaats van zelf hun kind goed op te voeden;- kinderen kunnen tegenwoordig nergens meer tegen;- Social media. Maar wat nou als we eens zouden stoppen met al deze partijen de schuld te geven van de ellende waar we in zijn beland (behalve social media dan)? Dit hele stelsel is ontstaan vanuit de beste bedoelingen, want niemand probeert zijn kind tenslotte voor de lol in de jeugdzorg te krijgen. Ik denk dat we het zwartepieten wel aan dit kabinet over kunnen laten en in Bunnik zelf moeten kijken hoe we ons hieruit redden, en ik ben er van overtuigd dat dit ook kan! Daarom zijn we dit najaar begonnen met een taskforce Jeugd, waarbij we kijken wat we nu aan concrete maatregelen kunnen treffen. Zou het bijvoorbeeld in sommige gevallen niet beter zijn om in plaats van individuele hulp meer in groepen te werken, zodat je weet dat je niet de enige bent die ‘iets heeft’? Of heeft het wel zin om een bepaalde vorm van hulp steeds weer te verlengen? Ons onvolprezen netwerk van maatschappelijke organisaties ‘Bunnik Samen’ én de Adviesraad Sociaal Domein hebben zich al gemeld om mee te denken over dit vraagstuk. Er is niet één antwoord en we gaan ook niet alles oplossen. Maar ik weet zeker dat alle ouders in Bunnik graag willen dat hun kinderen gezond en gelukkig opgroeien en alle andere inwoners, onderwijzers, professionals en wethouders ook. Laten we daar dan ook met zijn allen ons best voor doen. Julie ‘d Hondt, wethouder P21

  • [Zie onderaan voor update 19 december 2024] Met de feestdagen in aantocht zien we het bestemmingsplan Kersenweide als een geschenk voor onze gemeente. Het bestemmingsplan bevat de ‘regels’ voor deze nieuw te bouwen wijk. Jarenlang is er naartoe gewerkt. Als de gemeenteraad binnenkort akkoord gaat met dit plan, zijn we een stap dichter bij het begin van de bouw van deze woonwijk: een wijk met 30% sociale huurwoningen en een goede fietsverbinding naar het treinstation. Met 1200 woningen in Kersenweide, waaronder 360 sociale huur en 480 z.g.n. ‘middenhuur- en middenkoopwoningen’, geven we ruimte aan starters en ook aan anderen die nu moeilijk aan een huis kunnen komen. Met nieuwe inwoners kan deze wijk bijdragen aan de leefbaarheid in de gemeente: de huidige bevolking vergrijst. Er komt veel groen in de openbare ruimte en er komen goede fietsverbindingen. Energie Coöperatie Bunnik werkt met veel inzet samen met de gemeente aan plannen voor een slim energienetwerk voor de wijk en aan het promoten van deelmobiliteit. Natuurlijk is er altijd wat te wensen over, zoals de N229 tussen Kersenweide en de bestaande dorpskern, die niet omgelegd gaat worden hoezeer we er ook voor hebben gevochten. De oplossing die nu gekozen is voor het verminderen van de ‘barrièrewerking’ van de N229 tussen Kersenweide en de bestaande dorpskern (een ongelijkvloerse kruising bij ‘de Vork’) is niet ideaal maar er is geen betere haalbaar. Bunniksnieuws legde dit kortgeleden uit in een krantenartikel. Deze keuze raakt de leefomgeving van een aantal inwoners van Odijk en dit leidt begrijpelijk tot onrust en zorgen. Als fractie van P21 laten we ons goed informeren en wegen we de verschillende belangen af. Dit betekent niet dat iedereen het altijd uiteindelijk eens zal zijn met ons besluit en dit is hier het geval. Ook bij de kwestie van de autodruk en de daarmee samenhangende geluids- en fijnstofproblemen zijn kanttekeningen te plaatsen, maar voor P21 is de optelsom positief. Het College heeft de Raad bij elke stap sedert 2019 geïnformeerd en geconsulteerd, en waar dat nodig was om instemming gevraagd. Alle onderdelen zijn onze ogen gepasseerd. Dit bestemmingplan wordt nog tijdens een politieke avond op 12 december in de raad besproken (inwoners kunnen zich nog aanmelden om in te spreken). En daarna, zoals het hoort in onze democratie, is het aan de Raad om een besluit te nemen. UPDATE 19 DEC. 2024 In de raadsvergadering van 18 december 2024 heeft de raad ingestemd met het bestemmingplan voor Kersenweide. Dit besluit brengt de grootste uitbreiding van het aantal woningen in onze gemeente sinds de jaren 80 van de vorige eeuw een stap dichterbij. Alleen de fractie van CDA stemde tegen dit plan. CDA wil nieuw onderzoek naar opties voor het verminderen van de ‘barrièrewerking’ van de N229 tussen Kersenweide en de bestaande dorpskern. De andere fracties zijn van mening dat al uitgevoerde onderzoek laat zien dat er vooralsnog geen haalbaar alternatief is als we Kersenweide nu willen bouwen. Dat was bij alle partijen in de Raad, ook het CDA, bekend sedert de aanloop naar de Gebiedsvisie van 2022. Als P21 zullen we van onze kant ons blijven inzetten om de barrièrewerking in de toekomst op een andere haalbare manier op te heffen. En wij hopen dat inwoners willen meedenken over een zo goed mogelijke invulling van de onderdoorgang, die zo broodnodig is voor de verbinding van Kersenweide met Odijk. Fractie P21

  • Zorg voor inwoners die hulp het hardst nodig hebben, meer samenwerking en de verschuiving van individueel maatwerk naar collectieve voorzieningen. Dit zijn voorstellen om jeugdzorg en Wmo-zorg de komende jaren betaalbaar te houden. De gemeenten Bunnik, De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en Zeist werken al jaren samen in het sociaal domein en zetten nu de koppen bij elkaar om een nieuwe ‘inkoopkoers jeugdzorg en Wmo’ op te stellen. De Bunnikse gemeenteraad heeft 14 november j.l. ingestemd met de uitgangspunten voor deze koers. P21-woordvoerder Joost Lubbers: ‘Rode draad in de documenten die we de laatste tijd over jeugdzorg en Wmo hebben ontvangen is dat het veelal over betaalbaarheid, kostenbeheersing en financiële houdbaarheid gaat. Dit vindt P21, als sociale partij, niet perse de beste benadering omdat we het vooral over kwaliteit en inhoud willen hebben. Toch voelt het, gezien de uitdagingen in de toekomst, ook wel realistisch om hier goed naar te kijken. We zijn over het algemeen positief over de uitgangspunten en vinden het mooi dat in ieder geval zorg en ondersteuning voor mensen in de meest kwetsbare positie en voor mensen die het grootste risico buitengesloten te gaan worden gegarandeerd wordt. Laten we dit vooral zo houden.’ Fractie P21

  • De plannen voor aanpassingen rondom de N229 om een goede fietsverbinding tussen Kersenweide en de bestaande dorp Odijk te kunnen realiseren hebben de afgelopen maanden tot onrust geleid bij een aantal inwoners van Odijk. Deze inwoners zijn meerdere malen in gesprek geweest met de gemeente en met de fracties in de gemeenteraad, waaronder de fractie van P21. Een actiegroep heeft onlangs in hun nieuwsbrief ernstige zorgen geuit over communicatie en besluitvorming over deze plannen. We hebben er begrip voor dat aanpassingen in de leefomgeving dicht bij huis tot onrust kunnen leiden. We vinden het jammer dat de indruk wordt gewekt door de actiegroep dat er niet naar hun zorgen wordt geluisterd. Als fractie van P21 zetten we ons in voor zorgvuldige besluitvorming. We laten ons goed informeren en we wegen de verschillende belangen. Dit betekent niet dat iedereen het altijd uiteindelijk eens zal zijn met het genomen besluit.  De besluitvorming over het bestemmingsplan voor Kersenweide is 12 december a.s. gepland. Inwoners hebben de mogelijkheid mee te spreken tijdens de informatieavond en in te spreken bij de politieke avond die daarvoor worden ingepland.  Fractie P21.

  • Hier lees je de inbreng van P21-fractievoorzitter Arjen Hussem bij de behandeling van de begroting voor 2025, op 7 november 2024: Met oorlogen in de wereld en een nieuwe president in de VS die tot nu toe voor meer tweedeling heeft gezorgd is het niet moeilijk ongerust te zijn. Onze invloed op die wereldgebeurtenissen is erg klein. Gelukkig kunnen wij er wel in onze gemeente aan bijdragen dat mensen een dak boven hun hoofd hebben en kunnen leven in een groene en sociale omgeving, met oog voor elkaar. En met deze begroting moeten we kijken of we dat op de best mogelijke manier doen, ondanks de beperkingen die we van het rijk krijgen opgelegd en die de realiteit met zich meebrengt. En samenvattend zeg ik daar drie keer ja op: Ja, er ligt een goede onderbouwde sluitende begroting voor 2025. Dank daarvoor aan de organisatie! We zien dat die met grote zorgvuldigheid tot stand is gekomen. Ja, voor de tekorten vanaf 2026 worden nu – op de best mogelijke manier – met dezelfde zorgvuldigheid oplossingen gezocht die we begin volgend jaar gaan bespreken. Ja, het college is met de goede dingen bezig. En daar ga ik nu graag dieper op in. “We willen de toekomstige generaties niet met de problemen van de keuzes van nu opzadelen. Er moet worden gekozen voor een gedegen langetermijnvisie, zowel op financieel gebied als in het algemeen.” Dit waren de woorden van het CDA bij de behandeling van de kadernota afgelopen zomer. Deze woorden sluiten naadloos aan bij onze inbreng van toen – en onze inbreng vanavond. Hoe je het ook wendt of keert, wij hebben in Nederland drie enorme problemen. Voor de een de ogen sluiten en ze voor de ander wijd opendoen, dat gaat niet. Ze hebben met elkaar te maken: Het eerste is het klimaatprobleem. Daar hebben we nu al mee te maken, maar onze kinderen en hun kinderen pas echt. Dat zijn de toekomstige generaties. Dat moet voor ons allemaal voorop staan. In Bunnik dragen we ons steentje daaraan bij met verschillende maatregelen en plannen. Een tweede probleem is hoe we met elkaar samenleven, klaar staan voor degenen die het minder getroffen hebben en met elkaar het leven mooier weten te maken. Hier moeten we alert op blijven. De gemeente werkt hieraan binnen het sociaal domein en we zien hier een belangrijke rol voor de verenigingen en andere initiatieven van inwoners. Een derde probleem is het tekort aan woningen. Daar willen we allemaal wat aan doen. Bouwen bouwen bouwen is het mantra, bij ons, bij onze buurgemeentes, in heel Nederland. We zetten alles op alles om die vastgelopen woningmarkt weer aan de gang te krijgen. In Bunnik tekenen we voor maximaal 4.300 woningen tot 2040 erbij: 1.200 in Kersenweide, 1.000 in het Stationsgebied, 250 op het PDC-terrein, 50 in Werkhoven, nog wat inbreiden her en der. Die woningen betekenen veel nieuwe inwoners. Die rijden auto, gebruiken de fiets, er zijn scholen nodig, gezondheidsvoorzieningen, ze willen naar de sport, wandelen in de natuur. Ze moeten inkopen doen, liefst gezond, ze willen een hapje eten of gezellig drinken en feesten. En daar komt dan de energietransitie nog bovenop, met haar zonnevelden en mogelijk windmolens. Hoe gaat dat allemaal passen in die ruim 37 km2 van onze gemeente? Hoe gaan we dat inrichten, samen met onze buurgemeentes die ook willen bouwen bouwen bouwen? We moeten, zoals in de woorden van het CDA, kiezen voor een ‘gedegen langetermijnvisie’. En voor ons is dat een visie waarin bouwen hand in hand gaat met een verbetering van de leefbaarheid in onze gemeente. Met ruimte voor het bouwen aan een sterke sociale structuur en aan een sterke groene structuur, zoals u van P21 als rood-groene partij gewend bent. We kijken daarom met belangstelling uit naar de uitgewerkte omgevingsvisie waar wij dit begin 2025 graag in terug zien. Gelukkig zien we hiervoor al veel bouwstenen. Ik sta graag stil bij een aantal punten verdeeld over de thema’s groen en sociaal. GROEN Het aannemen van de groene koers 2024-2040. Deze maatregelen boven op de aansluiting van regionale natuurgebieden en aanpassingen in het maaibeleid maken onze gemeente een betere plek om te wonen voor mens en dier. We zijn blij dat we met onze coalitiepartner extra geld hebben kunnen vrijmaken voor klimaatadaptatie in de vorm van het aanpakken van een aantal hittestress plekken in de dorpen. De GGD heeft bij onze raadsbijeenkomst in oktober het belang van een schone leefomgeving benadrukt.Het budget voor het implementeren van het convenant duurzaam bouwen is nu twee keer vooruitgeschoven en staat nu ingepland in 2025. Er wordt gewerkt met een pilot bij het woningbouwproject bij de PDC-terrein. Resultaat is belangrijk: ieder huis dat minder duurzaam wordt gebouwd, geeft immers een lastenverzwaring voor de toekomst. De warmtetransitie krijgt steeds meer handen en voeten. Het uitvoeringsprogramma “Werken aan warmte” laat zien hoe belangrijk het is om vooruit te kijken naar de financiering van dit programma, zeker als de CDOKE subsidie vanuit het Rijk vanaf 2026 geen vervolg krijgt. Hier maken we ons wel zorgen over. En ook kijken we uit naar de mobiliteitsvisie, waarmee we met nieuwe initiatieven en oplossingen aansluiten op de raadsbrede ambitie voor een veilige, gezonde gemeente met schone lucht en minder geluidsoverlast. Bij dit punt mobiliteit doe ik ook een oproep aan de andere fracties. Wij begrijpen goed dat het college niks in de begroting heeft opgenomen voor maatregelen ter verbetering van verkeersveiligheid in Werkhoven ivm landbouwverkeer. De actie ligt op dit moment bij de provincie. Maar laten we dit niet uit ogen verliezen – als er later wel actie nodig is vanuit de gemeente, willen graag met de andere fracties ondanks de financiële beperkingen – constructief samen kijken naar de mogelijkheden. SOCIAAL We zien dat de financiering van de jeugdzorg een zorgenkindje blijft. In de rapportage meldt het college dat de stijging van de kosten doorzet hoewel het aantal jeugdigen die hulp krijgen, stabiel blijft. Dat komt door hogere kosten per persoon. Maar om de zorg te kunnen blijven geven aan […]

  • Vind je dat het nou tijd wordt om een steentje bij te dragen aan het instandhouden van de lokale democratie, zet die stap! Of als je een carrière in de politiek ambieert, laat die hier beginnen! P21 is per direct op zoek naar een nieuwe fractieassistent. P21 kennen jullie wel, de lokale partij die een groen hart met rode handen combineert, en omgekeerd, en al een kwart eeuw in de Bunnikse gemeenteraad zorgt voor een rood-groene koers. Onze fractie telt zes raadsleden en een fractieassistent. De jongste twee zijn twintigers, de oudste is net met pensioen en de rest zit ertussenin. We kunnen niet anders zeggen dan dat de sfeer open is, met ruimte voor ieders inbreng. Het is gewoon leuk. En dat is belangrijk, omdat er grote onderwerpen spelen in de Bunnikse politiek: woningbouw, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, klimaattransitie, en de Ravijnjaren die in 2026 beginnen en ons dwingen te bezuinigen. Wil je meer weten over de rol van fractieassistent? Lees hier verder: Functieomschrijving fractieassistent Iets voor jou? Of wil je meer informatie? Neem contact op met onze fractievoorzitter, Arjen Hussem (a.hussem@bunnik.nl, 06- 23183230). Fractie, P21

  • Een gemeente legt in een bestemmingplan regels vast over wat wel of niet mag gebeuren op een stuk grond. In 2019 heeft de gemeente een bestemmingsplan vastgesteld voor het grasveld naast Huize Cammingha en de Landgoederij in Bunnik. Met onder andere regels voor evenementen op het veld. Omdat de objectiviteit en handhaafbaarheid van deze regels onvoldoende duidelijk was, moest de gemeente met een nieuw plan komen. Dit nieuwe plan ligt nu bij de gemeenteraad voor besluitvorming. Negentien omwonenden hebben zienswijzen (reacties op het plan) ingediend. Omwonenden maken zich zorgen over het aantal evenementen per jaar, de voorgestelde geluidniveaus en ook over de impact op broedende vogels. Zij vragen zich af of grote evenementen recht doen aan het prachtige Huize Cammingha en de rustige omgeving. In hoeverre dient dit plan maatschappelijk belang en in hoeverre ondernemersbelang? P21 heeft tijdens het politieke debat over dit onderwerp het dilemma geschetst: ‘De brief van de advocaat van de ondernemer verwoordt het dilemma, waarschijnlijk onbedoeld, treffend. In een reactie op een bezorgde omwonende die nachtdiensten draait, schrijft de advocaat “Hoewel [de ondernemer] begrip heeft voor de positie voor die omwonende, is het maar de vraag of daarmee alles moet stilstaan”. Dat is natuurlijk erg kort door de bocht, want het gaat niet om die ene omwonende, maar om alle omwonenden. En nog afgezien van wat dat “alles” is, is de vraag of dat “alles” inderdaad niet moet stilstaan. En als dat niet kan, vanwege het verleden, of dat alles niet “iets” kan worden. P21 is een groot voorstander van het ondernemerschap – en zal het steunen waar mogelijk – maar de vrijheid van ondernemen moet stoppen waar de vrijheid van een ander begint. Dat is de kern van onze liberale grondwet van 1848 en de liberale gemeentewet van 1851. In dit geval vragen we ons af of de belangen van de omwonenden er niet bekaaid afkomen.’ Omdat het besluit dat de gemeenteraad moet nemen nogal juridisch van aard is en een zorgvuldige afweging van belangen vereist, heeft P21 de andere fracties in de raad gevraagd of we niet beter meer tijd kunnen nemen. De andere fracties zijn hiermee akkoord gegaan. We gebruiken de komende weken om ons nog verder te informeren om tot een goed overwogen besluit te kunnen komen. Update: Op 14 november, na uitgebreide beraadslaging, heeft de raad unaniem ingestemd met een gewijzigde bestemmingsplan ‘Groen bij Huize Cammingha en Landgoederij’. Op initiatief van P21-raadslid Koen van Gulik, heeft de raad door middel van een amendement ervoor verzorgd dat het toegestane geluidsniveau gehalveerd is en het aantal toegestane evenementen teruggebracht, ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel. Wij vinden dat we met deze aanpassing zowel de zorgen van de omwonenden als de mogelijkheden van de exploitant recht doen. P21-fractie

  • Zomer blues

    De zomer is zo goed als voorbij. De afgelopen maanden zijn in de politieke arena goed verlopen. In de gemeenteraad werd het uitvoeringsplan van de Groene Koers vastgesteld. Een mooie mijlpaal want we hadden niet echt een goed document om het groen een echte rol te geven als er iets moet gebeuren in de gemeente. Bijvoorbeeld als er iets gebouwd wordt, hebben we nu echt betere handvatten om het groen belangrijker te maken. Ook vroegen we geld aan de raad om extra groene projecten uit te voeren. De P21 fractie heeft fantastisch werk geleverd door daar bovenop meer geld te regelen. Een ander mooi resultaat is het plaatsen van de 48 flexwoningen! Vorig jaar heeft de gemeenteraad het krediet ervoor vastgesteld en binnen een jaar konden we de sleutels geven aan tientallen inwoners. Zo zorgen we concreet voor een (bescheiden) daadkrachtige bijdrage aan de woningnood. In de woningen wonen allerlei mensen. De helft is toegekend aan onze inwoners, veelal jongeren. De andere helft is toegekend aan allerlei zogenaamde aandachtsgroepen, zoals statushouders en mensen uit lastige situaties als scheidingen, psychische begeleiding en dakloosheid. In de zomer gaan we altijd alweer aan de slag voor de begroting, die in het najaar in de gemeenteraad besproken wordt. We weten het weer voor elkaar te krijgen om volgend jaar sluitend te krijgen. Maar de jaren erna lijken vrij desastreus. Dat komt omdat het Rijk fors minder in gemeenten investeren. En Bunnik kreeg al niet veel, wist je dat we in de top 5 staan van gemeentes die de minste Rijksbijdrage per inwoner krijgt? Helaas. Zoals het nu lijkt moeten we zo’n 1,7 miljoen bezuinigen. We zijn het goed aan het voorbereiden zodat we als het nodig blijkt, weloverwogen moeilijke keuzes kunnen maken. We verzuchten regelmatig als wethouders, dat het niet echt leuk is om in schaarse tijden te besturen. Daar krijg ik wel wat melancholische zomer blues van. We blijven daarom nog extra ons best doen om Bunnik groen en sociaal te houden! Heb je vragen of ideeën? Laat het weten! Hilde de Groot, P21-wethouder

  • Verreweg de meeste gemeenten in Nederland maken videotulen (video-opnames) van vergaderingen van de gemeenteraad. Zo kunnen mensen op een latere tijdstip de vergaderingen terugkijken. Bunnik wil deze overstap ook maken. Maar met dank aan P21-fractielid Koen van Gulik zijn we kritisch gaan kijken of deze videotulen schriftelijke notulen helemaal zouden moeten vervangen – of toch niet. Hier lees je de argumentatie van Koen voor het behouden van een schriftelijke weergave van wat er gezegd is: “In de politiek gaat het om het woord. Dat drukt de gedachte, de mening, de inhoud uit. In de videotulen worden die gesproken. Maar het terugluisteren ervan is minstens de helft langzamer dan lezen. Gezien het tijdsbeslag van het Raadswerk is de Raad daarom gebaat bij een woordelijke weergave van het gesprokene.In de politiek gaat het om het woord in context. Gedachten, meningen, inhouden staan niet alleen, ze zijn een reactie op andere gedachten, meningen, inhouden, of geven aanleiding tot reacties. Bij het bekijken van videotulen en luisteren naar het gesprokene is het de neiging het bekijken en beluisteren te beperken tot alleen datgene wat men zoekt. Daarmee gaat essentiële informatie verloren. In neergeschreven vorm is het vanzelfsprekend die hele context te lezen.Politiek is ook theater en emotie. Maar uiteindelijk gaat het om het woord. Dat blijft. In neergeschreven vorm is het ontdaan van de emotie van het moment, zodat men het gesprokene op zijn inhoud en waarde kan schatten. Het neergeschreven woord is de broodnodige rationalisatie van de politiek. Zonder neergeschreven woord wordt de politiek gereduceerd tot effectbejag en spektakel. Dat is een gevaar voor onze vorm van democratie. Kijk maar naar de overzijde van de grote oceaan, of naar de enorme invloed die tv op verkiezingen heeft. Daarom is een woordelijke weergave van het besprokene noodzakelijk.” Het besluit is ondertussen genomen: naast videotulen behouden we in Bunnik ook een schriftelijke weergave. Wil je jouw mening over dit onderwerp met ons delen? Geef een reactie onderaan! P21-fractie

  • Snel van A naar B?

    De gemeente werkt de komende maanden aan een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan. Als P21-fractie richten we ons op mobiliteitskeuzes die ervoor zorgen dat voorzieningen (werk, wonen, sociale contacten, winkels, recreatie enz.) voor iedereen bereikbaar zijn, in een klimaatneutrale, (verkeers)veilige, gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. Dit is voor ons belangrijker dan hoe snel individuele inwoners van A naar B kunnen komen. Laat je ook jouw mening horen? Dat kan op verschillende manieren: – Deel je mening met de gemeente door mee te doen met hun online enquête voor inwoners. Voor meer informatie hou de communicatiekanalen van de gemeente in de gaten. – Deel je mening met de fractie door te reageren onderaan dit bericht, door een e-mail te sturen naar onze woordvoerder Casper de Kok (c.dekok@bunnik.nl) en/of sluit je aanbij onze appgroep ‘mobiliteit’ om van gedachten te wisselen (alleen voor P21-leden, app 06-24781210 o.v.v. je naam). We nemen je opmerkingen mee in onze overwegingen. P21-fractie

  • “Hoe onmogelijk het soms is bij besluitvorming alle inwoners tevreden te houden, laten we hier in de gemeente Bunnik voorstellen zorgvuldig blijven afwegen op inhoud en samen keuzes blijven maken die ten goede komen van een leefbare, veelkleurige gemeente, nu en in de toekomst.” Zo heeft onze fractievoorzitter Arjen Hussem zijn betoog bij de algemene beschouwingen op 27 juni j.l. afgesloten. En zo hebben we het bij de laatste twee raadsvergaderingen in deze drukke periode voorafgaand aan het zomerreces gedaan: · Als P21 hebben we meer geld kunnen regelen voor het aanleggen van klimaatbosjes en ook het aanpakken van hittestressplekken in de dorpen: zo werken we aan het tegengaan van klimaatverandering maar ook aan klimaatadaptatie. · We hebben geregeld dat er een bijdrage komt voor een pilotproject deelbakfietsen, om uit te kunnen zoeken of dit een gezonder, stiller en klimaatvriendelijker alternatief is voor korte autoritten in onze gemeente . · En een bijdrage geregeld voor een leuk initiatief in Werkhoven voor een grote muurschildering op de gevels van de school: beeldende kunst in de buitenruimte, met een sterk achterliggend verhaal uitgewerkt samen met de leerlingen. · Samen met onze coalitiepartner hebben we geld vrijgemaakt voor maatregelen die ten goede kunnen komen aan schonere lucht. · We hebben voorstellen van andere partijen gesteund voor communicatie vanuit de gemeente in begrijpelijke taal, voor het centraal stellen van het kind bij complexe problemen bij gezinnen en voor het sneller onderzoeken van ‘schuifruimte’ voor bedrijven in verband met woningbouw. · We zijn akkoord gegaan met toekomstgerichte voorstellen vanuit ons College voor het reduceren van afval, plannen voor een klimaatadaptieve Oranjebuurt, meer sturing op de woningmarkt en – niet onbelangrijk – kaders voor de begroting voor 2025-2028. · En zijn we erg blij dat de raad ingestemd heeft met een aanzienlijk versterkt groenbeleid: een lang gekoesterde wens van P21, uitgewerkt door ons College (lees hier meer). Ondanks de financiële beperkingen zijn we trots dat we samen met het College de ruimte hebben kunnen vinden deze besluiten te nemen. Besluiten die, zoals hierboven gezegd, ten goede komen van een leefbare, veelkleurige gemeente, nu en in de toekomst. Fractie P21

  • Hieronder lees je de algemenen beschouwing van P21, zoals ingebracht in de gemeenteraad bij onze fractievoorzitter Arjen Hussem op 27 juni 2024: “P21 staat voor groen en sociaal, het is een rood-groene partij. Dat zijn complementaire kleuren, die, zoals u weet samen de mooiste resultaten opleveren. Dat weten we in Bunnik al meer dan 25 jaar. Gelukkig is het ook landelijk doorgedrongen. Maar hoe gaan het Rode en Groene van P21 om met de landelijke ontwikkelingen op onze gemeentefinanciën? De vooruitzichten zijn slecht. Dat er een sluitende begroting voor 2025 ligt is eigenlijk een godswonder. Complimenten aan het college en ambtenaren. Voor de partijen in de gemeenteraad biedt de behandeling van de kadernota – met hierin uitgangspunten voor de begroting die later in het jaar wordt gepresenteerd – de kans om vooruit te kijken: wat vinden wij belangrijk? Welke keuzes willen wij maken? Veel ruimte voor eigen beleid is er niet. Het overgrote deel van de begroting ligt vast, verplichte uitgaven aan Rijksbeleid, langdurige verplichtingen van eerder beleid. Dus weidse vergezichten, schitterende punten op de horizon, grootse verwachtingen, daar doen we niet aan. En toch mogen we heel tevreden zijn met wat het College in gang heeft gezet met het Coalitieakkoord en het Raadsprogramma in de hand. Want onze keuzes hebben, hoe beperkt ze ook zijn, wel invloed.  P21 Groen en Rood kiezen voor ‘leefbaarheid’. Dat is een leefomgeving waarin mensen zich thuis voelen, gezond en veilig kunnen leven, met en niet ten koste van de natuur. In een gemeente die er voor hen is, en naar vermogen probeert hen te steunen en te stimuleren waar nodig. Waarin de lasten en lusten eerlijk worden verdeeld tussen huidige en toekomstige generaties. Dat voor elkaar krijgen vinden wij onze zorgplicht,  P21 Groen vindt dat we onze gemeente moeten voorbereiden op een klimaat met steviger regenbuien en intenser hitte. Dat treft niet alleen onze huidige burgers maar ook hun kinderen en kleinkinderen. Ook vinden we dat iedereen, ongeacht hoe groot of hoe klein hun portemonnee, moet kunnen ontspannen, recreëren of spelen in groengebieden dicht bij huis. Dat betekent investeren in het versterken van groen in onze dorpen en in het buitengebied. En dat is geen linkse hobby, want een gezonde leefomgeving komt aan iedereen ten goede, of je nou CDA-er, VVD-er, D66-er, P21-er of gewoon een Visser bent. Volgende week komt het Omgevingsprogramma Groen voor besluitvorming in de gemeenteraad. Een niet te missen kans om het groen in onze prachtige gemeente nog beter te beschermen en te ontwikkelen voor nu en voor later. Daartoe willen wij volgende week via een amendement een bescheiden extra bedrag beschikbaar stellen.   Ook wij maken ons in dit kader zorgen over het vervangen van oude en zieke bomen op het moment dat het nodig is. Zorgen die onze collega mevrouw Visser goed heeft verwoord. Deelt de portefeuillehouder onze zorgen over de impact voor onze leefomgeving als dit niet gebeurt? En helpt de motie van mevrouw Visser?   Maatregelen om de directe gevolgen van de klimaatverandering op te vangen zijn broodnodig, maar ze zijn eigenlijk symptoombestrijding. Willen we werkelijk wat doen, dan moeten we de oorzaken aanpakken. We moeten op lokaal niveau klimaatneutraal worden voor ons, voor onze kinderen en kleinkinderen. Dat is zorgplicht, dat is rentmeesterschap. Gelukkig twijfelt niemand in onze Raad eraan, al zijn er verschillen over hoe ver de bemoeienis van de gemeente mag reiken, en over het tempo. P21 gelooft dat hoe sneller we dat doel bereiken des te sneller we van de lusten kunnen profiteren. Dat is een van de doelen van de coalitie. Dat de provincie ons ondersteunt bij de warmtetransitie is fijn, al blijft die voor veel inwoners nog een ver van hun bed show. Bij nieuwbouw zetten we ons in voor energieneutraliteit en circulariteit en ook bij mobiliteit kiezen we voor projecten die de leefbaarheid in de gemeente ten goede komen. En daarom hebben we eerder vanavond het amendement ‘Pilotproject deelbakfietsen’ ingediend.   De komende jaren staan ook in het teken van wonen en bouwen. Bouwen van huizen voor onze inwoners, onze regiogenoten en mensen die wij hier een dak boven het hoofd geven. De nieuwe Woonverordening maakt het mogelijk niet alleen de helft van huurwoningen maar ook de helft van koopwoningen tot een bepaalde verkoopprijs met voorrang toe te wijzen aan mensen met een lokale binding. De Woonvisie geeft een duidelijk richtsnoer voor welke inkomensgroepen we die woningen gaan bouwen, de lagere inkomens en de middeninkomens, de gezinnen en paren en individuen die het zo ongelooflijk moeilijk hebben om een eigen dak boven het hoofd te vinden in de volkomen overspannen woningmarkt. Maar makkelijk wordt dat niet. Bouwmaterialen worden duurder, de arbeidskosten stijgen en de projecten moeten we inpassen in de omgeving waar ook nu al mensen wonen en het verkeer druk is.   Toch moeten we dóór, en net als D66 zijn we tevreden over alles wat in gang is gezet.  Kersenweide, het Stationsgebied en als nieuwste met het Kodakterrein, dat nu het politiedienstencentrum is. En dat blijkens de reactie op de eerste inwonersbijeenkomst met welgevallen wordt ontvangen. En voor het gemeentehuis zien we nu de Flexwoningen staan, al bijna helemaal ingericht! Ziet het college hier ook mogelijkheden op andere plekken voor? Zeker in Werkhoven lijkt er volop behoefte aan.  Bouwen in het Stationsgebied, wringt dat niet met het ondernemersklimaat? Nee, natuurlijk niet. We hebben ze keihard nodig, de bedrijven, om het Stationsgebied te kunnen ontwikkelen tot de mooie woonwijk die ons voor ogen staat. Zonder hen gebeurt er gewoon niks. Daarom vindt P21 het belangrijk dat de gemeente goed kijkt welke ruimte er is in het gebied zelf, tussen spoor en A12 waar bedrijven hun bedrijfsruimte naar kunnen verplaatsen om ruimte te maken voor woningbouw, want we willen onze bedrijven niet kwijt. Het zijn bedrijven met een lokale binding. En laten we niet vergeten dat onze gemeente op werkdagen meer dan drieduizend tijdelijke inwoners extra heeft, de werknemers van al die bedrijven, die een impuls geven aan onze middenstand. En zoals we net ook hebben laten zien zijn wij er […]

  • De P21-fractie is blij met het Omgevingsprogramma Groene Koers van Bunnik 2024-2040, dat nu bij de raad voor besluitvorming ligt. Dit programma legt veel van onze wensen voor versterking van groen in de gemeente vast in beleid. Voor actieve uitvoering van het programma is er geld nodig. Dit is en blijft een lastige punt in gemeenteland. Ons College pleit voor voldoende geld om, naast een ‘basis’uitvoering, een aantal z.g.n. ‘accent’projecten op te kunnen pakken. De P21-fractie wil dat de gemeente hier bovenop een extra geldbedrag beschikbaar stelt voor de uitvoering. Hieronder lees je het betoog van fractielid Rob van Mourik, ingebracht bij de politieke avond op 20 juni. Op 4 juli komt het document terug naar de raad voor besluitvorming. “Al jaren is de raad aan het trekken aan een gestructureerd groenbeleid. Om de zaak te bespoedigen zag de raad zich in 2019 genoopt een motie van P21 over dit onderwerp te steunen. De hele raad deed toen een oproep om meer en diverser groen in de gemeente te creëren. In 2022 resulteerde dit in een hoofdlijnenprogramma dat door de hele raad werd goedgekeurd. Het voorstel dat hier voor ons ligt is een verdere praktische uitwerking van deze door de hele raad gesteunde visie. Deze uitwerking van de groene koers geeft eisen en bijpassende maatregelen die de gemeente kan treffen om het gemeentelijk groen in de dorpen en het buitengebied te verbeteren. De voordelen van dit plan zijn duidelijk, meer groen betekent schonere lucht, gezonde en gelukkige inwoners, klimaatbestendigere dorpen en gezondere planten en dieren. Dit is de zorgplicht van onze gemeente, een verplichting aan onze inwoners. De mening van onze inwoners over dit onderwerp is ook duidelijk. Om maar een voorbeeld te noemen. Bij iedere boom die verdwijnt is er Bunniks oproer. Dan zijn de inwoners ook betrokken geweest bij het opstellen van deze groene koers. Terecht! Bunnik is zoals in het voorstel staat de groene oase vlakbij de grote stad. De rust die onze groene omgeving creëert draagt bij aan het geweldige vestigingsklimaat en de grote vraag naar woningen in onze omgeving. Het moge duidelijk zijn, wij staan zeer positief tegenover dit voorstel. De inwoners willen het, op grond van eerdere uitingen wil de raad het ook, en de kosten zijn prima te behappen. Het collegevoorstel vraagt ons om te kiezen voor ‘variant accent’. En daarvoor in 2025 een incidenteel bedrag van €60.000 beschikbaar te stellen, waarvan slechts €30.000 euro eigen geld is. (De overige €30.000 komen uit subsidies.) Waar hebben we het over!. Deze €30.000 gemeentegeld is een eenmalige peulenschil van 2 euro per inwoner. Wij vinden dit eigenlijk veel te weinig. Laten wij als raad onze verantwoordelijkheid nemen en eindelijk woorden in daden omzetten. Het is precies zoals mijn collega van het CDA het ooit verwoordde, geld moet naar de uitvoering. Er is nu ruimte voor een grotere incidentele bijdrage, er is nu plek om een keer wel te investeren in groen. Wij zouden graag de mening van het college willen horen over een extra incidentele bijdrage. En wij denken echt niet in tonnen. De €30.000 gemeentegeld uit het raadsvoorstel is 3x niks. Waar wij aan denken is hoogstens 6x niks. Deze investering draagt bij aan het bereiken van onze raadsbreed gesteunde hoofddoelen op het gebied van groen. Het creëren van klimaatbosjes en het verminderen van hittestress zal helpen de negatieve effecten van klimaatverandering in Bunnik tegen te gaan. Het stimuleren van groene initiatieven en kleinschalige landschapselementen helpt de leefbaarheid van onze dorpen te verbeteren. De reactie van de VVD en het CDA kan ik al uittekenen. Nou heb ik de verkiezingsprogramma’s er eens op nageslagen. In het verkiezingsprogramma van de VVD Bunnik staat dat zij het groen in de dorpskernen willen behouden en versterken. Het verkiezingsprogramma van het CDA Bunnik geeft aan dat het openbare groen beter moeten worden benut en ecologisch moet worden onderhouden. Hoe kunnen wij dat doen zonder hierin ook echt te investeren. Ik sluit af, de hele raad heeft in de afgelopen jaren meermaals laten zien dat hij een dorp wil met meer groen en meer biodiversiteit. Wij verwachten dat onze collega’s de daad bij het woord zullen voegen en in zullen stemmen met dit plan.” Hier kan je het verslag in BunniksNieuws over dit onderwerp lezen. Fractie P21

  • “Het is inmiddels twee jaar geleden dat wij zijn gestart als college van burgemeester en wethouders. Een mooi moment om de tussenbalans op te maken.” Kort geleden heeft de fractie van P21 een jaarverslag van het tweede jaar van deze raadsperiode geschreven. Nu is het College aan de beurt. Lees de ‘tussenbalans collegeprogramma 2022-2026’ van burgemeester Ruud van Bennekom, P21-wethouders, Hilde de Groot en Jullie ‘d Hondt, D66-wethouder Onno James en . Wij zijn trots op wat onze wethouders hebben bereikt. Fractie, P21

  • In het jaarverslag van het eerste jaar van deze raadsperiode (zie hier) hebben we geschreven over het leggen van een ‘stevige basis’: het sluiten van het coalitieakkoord, de benoeming van onze deskundige wethouders en, voor het eerst in de gemeente, het vastleggen van een raadsbreed programma. Dit heeft allemaal de nodigde tijd gekost. Maar in dit tweede jaar hebben we kunnen profiteren van deze investering. De relaties binnen de raad zijn constructief, ambities van de coalitie en ambities gedeeld door de hele raad zijn duidelijk, en ons College en de ambtelijke organisatie weten waar ze aan toe zijn. Ondanks soms schrijnende personeelskrapte heeft de ambtelijke organisatie het afgelopen jaar veel van onze ambities kunnen verwerken in plannen en beleid. Deze plannen zijn een belangrijke investering in de toekomst en vormen ook een stevige basis voor onze verplichtingen onder de nieuwe Omgevingswet. Zij zorgen voor samenhang tussen losse projecten en dus efficiënter en effectiever werken richting de beoogde doelen. Hieronder lees je meer over deze plannen en over stappen die gemaakt zijn in de realisatie hiervan. Sociaal domein Belangrijke punten die we dit jaar met de fractie op de portefeuille sociaal domein hebben gerealiseerd hebben vooral betrekking gehad op Werk en Inkomen. Het is ons gelukt om de norm voor het meedoen aan alle Bunnikse minimaregelingen ruimhartig te verruimen naar 130% van de bijstandsnorm. Ook hebben we middels een motie voor elkaar gekregen dat mensen die net buiten de bijstandsnorm vallen sneller aanspraak kunnen maken op de energietoeslag. Hoewel de kosten van de jeugdzorg helaas nog steeds stijgen, zijn er wel een aantal belangrijke stappen gezet, waar door onze fractie op is aangedrongen. Zo is de samenwerking met de scholen en de huisartsen verbeterd en zijn de wachtlijsten bij het Centrum voor Elkaar sterk verminderd. Het unanieme besluit van de gemeenteraad over vluchtelingenopvang was een voorbeeld van de constructieve samenwerking in de raad. De komende tijd wordt het besluit uitgewerkt om een opvangvoorziening voor 90 vluchtelingen te realiseren. Nog een belangrijk onderwerp dat onze aandacht heeft gekregen is samenwerking op het gebied van zorg en welzijn. Onze wethouder Julie d’Hondt kan zo gedragen door de gemeenteraad die samenwerking ook in de regio bevorderen. Groen, klimaatadaptie en milieu We blijven ons inzetten voor meer natuur. Onze wethouder Hilde de Groot is sterk betrokken bij het Utrechts Programma Landelijk Gebied en het Groen Groeit Mee-project Kromme Rijn Linielandschap. Hiermee is er dit jaar de basis gelegd om met het geld dat vanaf 2024 beschikbaar komt kansen voor de natuur te kunnen verzilveren. Het gaat dan vooral om het gebied tussen Odijk, Utrecht en Houten. De fractie houdt een vinger aan de pols door regelmatig vragen hierover te stellen. Als stap richting een klimaatadaptievere gemeente hebben we dit jaar als raad een programma ‘water en riolering’ kunnen vaststellen. Met dit programma willen we dat de gemeente goed doordachte keuzes kan maken over effectiever, klimaatadaptiever waterbeheer. En we hebben onze zorgen geuit over de impact op de leefomgeving van plannen voor een pluimveebedrijf in gemeente Zeist, net op de grens met Bunnik, en dit via een interview bij Slotstad radio verder onder de aandacht gebracht. Wonen Een belangrijk besluit dat dit jaar door de raad is genomen is het vaststellen van het Masterplan voor nieuwbouwwijk Kersenweide, met daarin de afspraak dat 30% van de 1200 woningen bestemd zijn voor sociale huur. Op basis van dit masterplan is er een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en marktpartijen ondertekend en kan het ontwerp en de realisatie beginnen. Een significante stap voor de gemeente in deze tijden van woningnood. Ondanks de plannen voor Kersenweide blijft de gemeente enorm achterlopen op het gebied van sociale huisvesting en middenhuurwoningen. Daarom hebben we dit jaar ook ingestemd met het uitwerken van plannen voor woningbouw bij station Bunnik. We hebben een aantal uitgangspunten vastgelegd, waaronder afspraken om stapsgewijs te bouwen aan een hechte, inclusieve buurt. Mede dankzij onze fractie zijn de uitgangspunten verder aangescherpt met afspraken over een goede aansluiting bij de bestaande wijk en inrichting voor een gezond en veilig leven. Naast de plannen voor de twee grote woningbouwprojecten spreekt de gemeenteraad zich ook uit over kleinere woningbouwprojecten. Wij bekijken ieder project kritisch op zijn merites. In principe houden we ons ook bij kleine projecten aan 30% sociale huur en 40% middensegment. Maar de bouw verkeert in crisis en komt bij deze kleinere projecten er financieel vaak niet uit. We bekijken per project hoe hiermee om te gaan (lees bijvoorbeeld hier.) Ook hebben wij ingestemd met het plaatsen van 48 flexwoningen voor sociale huur voor het gemeentehuis. Zo kunnen we op korte termijn huisvesting realiseren voor een aantal statushouders en voor mensen die beschermd moeten wonen, maar ook voor woningzoekenden uit onze eigen gemeente, met name jongeren. De woningen worden binnenkort opgeleverd. Net voor het einde van dit tweede jaar van deze raadsperiode hebben we een nieuwe, ambitieuze Woonvisie vastgesteld. Om ons goed voor te bereiden op dit besluit had P21 initiatief genomen voor een gesprek tussen raad, woningcorporaties, projectontwikkelaars en inwoners. In de visie hebben we als raad ambities voor 30% sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten en voor duurzaam bouwen met ambitieniveau ‘goud’ vastgelegd. En met amendementen van P21 zijn de ambities voor betaalbaar bouwen in het middensegment verhoogd en is de aandacht voor verduurzaming van de sociale huurwoningvoorraad aangescherpt. Zo hebben we ons ingezet voor een Woonvisie waarin betaalbaarheid en duurzaamheid voorop staan. Duurzaamheid In de zomer van 2023 hebben alle fracties met uitzondering van de VVD ingestemd met een programma Klimaatneutraal Bunnik 2040, uitgewerkt naar aanleiding van een voorstel ingebracht door P21 in het coalitieakkoord. Zo heeft de ambtelijke organisatie meer focus en houvast in deze complexe opgave en heeft de raad meer zicht op het proces. Ondertussen hebben we een eerste voortgangsrapportage van het college ontvangen (zie hier), waarin te lezen is hoe de extra middelen vanuit het Rijk en ook de middelen die wij als coalitie beschikbaar hebben gemaakt worden ingezet. Hier enkele voorbeelden: Er lopen gezamenlijke processen met andere gemeenten om tot een energiebesparing strategie en aanpak […]

  • Op 7 maart heeft de gemeenteraad een nieuwe, ambitieuze Woonvisie vastgesteld. In deze visie hebben wij als raad onze ambities voor 30% sociale huurwoningen bij nieuwbouwprojecten en voor duurzaam bouwen met ambitieniveau ‘goud’ vastgelegd. En met amendementen van P21 zijn de ambities voor betaalbaar bouwen in het middensegment verhoogd en aandacht voor verduurzaming van de sociale huurwoningvoorraad aangescherpt. Fractiewoordvoerder Koen van Gulik: ‘We beseffen natuurlijk dat een gemeente met handen en voeten gebonden is aan wat de landelijke overheid bepaalt, wat de bouwkosten doen, en hoe de grondprijzen zich ontwikkelen. En dat we heel stoer de meest fantastische kaders kunnen opstellen die niet gaan werken. Maar om je bij voorbaat gewonnen te geven, dat is het andere uiterste.’ Daarom hebben wij ons ingezet voor een Woonvisie dat de komende jaren voldoende handvatten biedt voor sturing op gemeentelijk niveau. Een Woonvisie waarin betaalbaarheid en duurzaamheid voorop staan. Wij zijn trots op het resultaat. Met veel dank aan de ambtelijke organisatie en het College. Fractie P21

  • Gemengde signalen

    Al jouw gemengde signalen Maken mij een beetje moe Ben vanavond weer de ware Morgenochtend ben je zoek Dus houd me nou eens vast of laat me los Dit liedje van zangeres Merol was één van mijn verzoeknummers bij het radioprogramma ‘politiek lokaal’ van Slotstad RTV, eind februari (ik schreef er al eerder over in het Bunniks Nieuws). En nee, voor mij gaat deze tekst niet over een knipperlichtrelatie met een mens, maar met een mede-overheid, namelijk het Rijk. Vaak worden we als lokale overheden vanuit Den Haag de hemel in geprezen: we staan zo dicht bij de burger, wij weten wat er speelt en kunnen snel inspelen op behoeftes. Reden om allerlei taken bij ons te beleggen en daar de beoogde besparingen alvast op voorhand in te boeken. Een goed voorbeeld is de jeugdzorg. Bij de decentralisatie in 2015 is deze taak over gegaan naar gemeenten, met een korting op het budget van 15 procent. Sindsdien lopen de kosten voor de jeugdzorg alleen maar op, ook in Bunnik, met aan gemeenten de vraag of ze dat even binnen hun eigen begroting op willen lossen. Dat de vraag naar jeugdzorg is gestegen, is niet alléén maar een slechte zaak denk ik, het betekent ook dat kinderen steeds beter de weg naar hulp weten te vinden en daar ook gebruik van maken. Maar inmiddels is het ook wel de vraag welke problemen ook een beetje ‘bij het leven’ horen, wat er met behulp van bijvoorbeeld jongerenwerk of op school kan worden aangepakt en waar er echt zwaardere vormen van jeugdhulp nodig zijn. In Bunnik proberen we dit vraagstuk op alle mogelijke manieren aan te pakken. We verbeteren de samenwerking met scholen, huisartsen en zorgaanbieders, om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is en in kunnen grijpen op het juiste moment: niet te vroeg maar ook niet als de boel al helemaal geëscaleerd is. Daarvoor hebben we kundige jeugdconsulenten nodig die stevig in hun schoenen staan, het liefst in vaste dienst, want dat geeft rust en is goedkoper dan inhuur. We kijken kritisch naar de duur van hulptrajecten, want ook daar valt winst te behalen, niet alleen financieel maar ook voor de jeugdigen. Het gaat niet om grote stelselwijzigingen, maar om kleine stapjes, die nog niet onmiddellijk enorme besparingen opleveren. Maar toch zien we al wel resultaten: de wachtlijsten bij het Centrum voor Elkaar zijn structureel flink teruggelopen. Ondertussen zou het helpen als de Rijksoverheid ons ook het vertrouwen en de bijbehorende middelen zou geven om de veranderingen op een verantwoorde manier door te voeren. Maar de geplande bezuiniging van 500 miljoen op de jeugdzorg is weliswaar bevroren maar nog niet van tafel. Zo blijft de relatie tussen Rijk en gemeenten vol gemengde signalen. Laten we hopen dat het niet uitloopt op een vechtscheiding, want iedereen weet: daar zijn vaak de kinderen de dupe van. Julie ‘d Hondt, wethouder P21

  • In de lokale krant stond kortgeleden een kop: ‘Bunnik geen kansrijk gebied – Geen locaties voor windenergie’. Deze krantenkop mist naar onze mening belangrijke nuance. Het artikel gaat over een recent gepubliceerd provinciaal onderzoek en bijbehorende lijst van kansrijke gebieden voor windenergie. Bunnik staat weliswaar niet op de provinciale lijst maar het onderzoek van de provincie sluit kansen voor windenergie in de gemeente nadrukkelijk niet uit. Het provinciale onderzoek is uitgevoerd om tot een lijst te komen met voldoende kansrijke gebieden om te kunnen voldoen aan de regionale afspraken voor energie-opwekking. De provincie vraagt gemeentes om uiterlijk rond de zomer een besluit te nemen over deze gebieden. Zo’n gebied en dus ook zo’n gevraagd besluit vanuit de provincie is er voor de gemeente Bunnik niet. Maar naast deze regionale afspraken hebben wij in de gemeente Bunnik een eigen doel: Klimaatneutraal Bunnik 2040, met net zoveel opwekking van duurzame energie op eigen grondgebied als wij gebruiken. Als P21 willen wij de energiebehoefte van Bunnik niet op andere gemeenten afwentelen. En wij willen dat de Bunnikse gemeenschap kan meeprofiteren, bijvoorbeeld via energiecoöperaties en gebiedsfondsen of – als de wetgeving het toestaat – lokale afname. De gemeenteraad heeft afgelopen zomer een uitvoeringsprogramma Klimaatneutraal Bunnik vastgesteld waarin staat dat wij grootschalige opwek idealiter willen realiseren als een combinatie van zon én wind. En wij deze raadsperiode willen werken aan het concretiseren van windlocaties, met participatietrajecten. Dit sluit aan bij het verkiezingsprogramma van P21. Het onderzoek van de provincie is gebaseerd op een systematische afweging van meer dan twintig criteria. Denk bijvoorbeeld aan nabijheid van woningen of weidevogelgebieden, of cultuurhistorische overwegingen. Een burgerpaneel bepaalde welk gewicht ieder criterium kreeg in de eindbeoordeling. In het onderzoek staat expliciet vermeld dat gemeentes een eigen lokale afweging kunnen maken. Het onderzoek streept dus geen locaties weg maar maakt voor ons de mogelijkheden inzichtelijker. Laten wij hier goed gebruik van maken. Lees hier meer over de standpunten P21 zon en wind. Jenny Houtgraaf, raadslid P21 VoetnootDe fractie van P21 heeft de redactie van ‘t Groentje gezocht de kop in de krant van 17 jan. 2024 te rectificeren. De redactie heeft laten weten hier geen aanleiding voor te zien met als argument dat deze communicatie over provinciaal beleid gaat en in het artikel staat dat de provincie kansrijke gebieden heeft aangewezen en dat Bunnik geen locatie heeft toegewezen gekregen.

  • Onafhankelijke journalistiek is niet alleen van belang op landelijke niveau maar ook op lokaal niveau. Daarom heeft P21-raadslid Koen van Gulik, met steun van de voltallige gemeenteraad, aangescherpte criteria afgedwongen voor de selectie van lokale omroepen. Lees hieronder zijn overwegingen, ingebracht tijdens de laatste raadsvergadering van 2023: “De omroepmachtiging van Slotstad Radio loopt in 2024 af, er wordt een inschrijving geopend voor de vijf jaar daarna. De Beleidsregel van het Commissariaat voor de Media over de procedure tot aanwijzing van lokale publieke media-instellingenvan 1 februari van dit jaar stelt drie basisvoorwaarden waaraan kandidaten moet voldoen. Maar zijn er twee of meer kandidaten dan kan een gemeente aanvullende criteria stellen, die door het Commissariaat voor de Media gebruikt kunnen worden om een kandidaat te kiezen. De keuze wordt aan de Raad voorgelegd en die kan er dan een advies over uitbrengen, aan de hand van zijn eigen criteria. Het Raadsvoorstel heeft zes criteria opgenomen. Het criterium ‘Onafhankelijkheid’ vinden wij te gemakkelijk geformuleerd. Er staat nu ‘De omroep staat op eigen benen, is objectief en wordt niet beïnvloed door een andere partij’. Deze formulering heeft betrekking op de organisatie (‘de omroep’) en niet op wie en wat er binnen de organisatie de doelstellingen moet uitvoeren (de redactie). En het gaat natuurlijk om die redactie, die moet onafhankelijke journalistiek kunnen bedrijven. Onafhankelijke journalistiek is de ruggengraat van onze democratische samenleving, ze staat onder druk, we moeten haar zo veel mogelijk beschermen. Daarom moet de omschrijving van het criterium worden aangescherpt en het gewicht omhoog.” Fractie van P21

  • Eerst alleen met de fiets of hardlopend, toen als huizenzoeker en huizenkoper, nu als hockeyvader en schoolpleinouder heb ik Bunnik beetje bij beetje leren kennen. Dat smaakte naar meer. Voeg daarbij mijn grote politieke interesse en je krijgt een cocktail, waarbij je ja zegt op de vraag of je als fractie-assistent van P21 een bijdrage wilt leveren aan het wel en wee in onze mooie gemeente. Dus werd ik, Michel Nijlant, 43 jaar oud, op 12 oktober geïnstalleerd als fractie-assistent. De rol van fractie-assistent is een formele rol binnen de gemeente Bunnik. Net als de raadsleden ontvang je de stukken voor de vergaderingen zoals de informatieavond, de politieke avond en de raadsvergadering. Bij de informatieavond en de politieke avond mag ik als fractie-assistent spreken namens de P21-fractie. In eerste instantie zal ik mij echter vooral concentreren op het ondersteunen van de fractie door tijdens de wekelijkse fractievergaderingen mee te denken en praten over de actuele thema’s in de Raad. Maar natuurlijk blijf ik fietsen en hardlopen, blijf ik staan langs het hockeyveld en op het schoolplein.. Want vergaderen in een zaaltje is best leuk, het echte Bunnik vind je buiten. Michel Nijlant, fractie-assistent P21